بخاری نفتی – گازوئیلی

بخاری نفتی – گازوئیلی

 

با آغاز فصل سرما هر ساله ما به تکاپوی تدارک وسایل گرمایشی می افتیم.بسته به شرایط و مکان،انواع وسایل گرمایشی با منبع انرژی سوختهای فسیلی،جریان الکتریکی،سوختهای سنتی(هیزم)،سوخت های معدنی و …  استفاده میشود.بازدهی حرارتی این سوختها با همدیگر متفاوت است.

 

ما در این مقاله سعی بر آن داریم که به معرفی و کاربرد بخاری گازوئیلی-نفتی بپردازیم.این بخاری ها بیش از آن که بخاری های گازوئیلی خوانده شوند،بخاری نفتی معروف هستند.علت این مساله هم این است که در دهه های قدیم که گازرسانی توسعه نیافته بود،نفت دولتی با نرخ مصوب بین خانوارها توزیع میشد و عمده مصرف نفت برای بخاری های نفتی و در کل برای تامین سیستم گرمایشی خانه ها اختصاص می یافت.

اما در کل میتوان از گازوئیل نیز به عنوان جایگزینی برای تامین سوخت بخاری های نفتی استفاده کرد.بر این اساس ما از این بخاری به اسم بخاری گازوئیلی-نفتی یاد میکنیم.

بخاری های گازوئیلی-نفتی در مدل و طرح  های متفاوت تولید میشوند.اما رعایت نکات ایمنی،شکل و ظاهر و بازدهی بالاتر ما را بر آن داشت که مدل های مختلف را به ما مصرف کننده ی گرامی عرضه نماییم.

 

 

این بخاری که در فروشگاه فانوس کالا موجو میباشد،از جنس ورق فولادی بصورت دو  لایه و یک لایه توری عایق تولید شده است.قسمت داخلی آن تنورهیا آتشخانه نام دارد که از نمای بیرونی قابل مشاهده نیست.

این تنوره از جنس ورق فلزی با ضخامت 6دهم ساخته شدهه است.یک لایه ی خارجی دیگر با ضخامت کمتر ورق استوانه ای دور تا دور آن کشیده است که حرارت بخاری داخل این لایه محصور شده و به بیرون و فضای محیط انتقال می یابد.

عایق توری

لایه ی سوم مطابق عکس عایق توری رنگ شده با رنگ کوره ای میباشد که حدودا به فاصله ی 5سانتیمتر از پوسته ی بخاری نصب شده است.این لایه وظیفه دارد که از شما در برابر خطر سوختگی در اثر تماس با بخاری محافظت کند. قسمت بالایی آن که حالت رنگ استیل دارد در واقع ورق کروماته با رنگ ثابت است که از بالا ها حدود 7سانتیمتر با سقف پوسته ی بخاری فاصله دارد.

کروماته چیست؟

کروماته نوعی آبکاری است که فلز کروم به روی ورق فلزی روکش شده و رنگ و ظاهر زیبا براق به آن میدهد.علاوه بر آن ورق فلزی را کاملا ضدزنگ میکند.این بخاری از کف دارای شاسی و چهار عدد پایه ی لیوانی است که بخاری را در تعادل خوبی حفظ میکند.اما بهتر است از زیربخاری در زیر بخاری استفاده کنید.

قطر خروجی دودکش بخاری

خروجی دودکش بخاری قطری 15 سانتی دارد.که روی آن یک عدد زانویی و یک عدد دمپر(هواکش) نصب شده است.طبیعتا اکثر لوله بخاری های موجود در بازار قطر 10 سانت دارند،به همین علت به همراه بخاری،یک عدد تبدیل لوله 15  به 10 از طرف فروشگاه فانوس کالا برای شما ارسال میشود.شما میتوانید هم از لوله ی 15 و هم لوله ی 10 استفاده کنید.

بخاری نفتی توری دو عدد درب دارد که اولی درب پوسته است و دقیقا روی سقف بخاری گذاشته میشود.این درب برای روشن کردن بخاری تعبیه شده است و پس از روشن کردن باید مطابق عکس در محل خود قرار گیرد.درب دوم درب بالای بخاری است که روی سقف بالای بخاری (کروماته شده) قرار میگیرد و عایق بندی بخاری را تکمیل میکند.شما میتوانید روی بخاری حتی لباس خشک کنید بدون اینکه حرارت آسیبی به لباسها برساند.همچنین میتوانید چای یا غذا را روی بخاری بگذارید تا سرد نشود.

مخزن و سوخت

قسمت پشتی بخاری محلی برای استقرار مخزن سوخت تعبیه شده است.این قسمت جای مخصوص برای قرارگیری مخزن دارد.مخزن سوخت گنجایش حدود 6  لیتری دارد که دارای یک درب میباشد.بر روی درب آن یک سوراخ به قطر حدود 5میلیمتر تعبیه شده است.

مخزن را پر از سوخت کرده و آن را بصورت وارونه در محل مخصوص خود قرار داده میشود.دقت فرمایید از سوراخ کردن مخزن سوخت اکیدا خودداری نمایید.این کار باعث میشود که سوخت از کاسه ی بخاری سرریز کند.

پس از خرید این محصول،دستورالعمل کامل از لحاظ نحوه ی راه اندازی و موارد ایمنی در قالب یه برگه ی A4 به همراه محصول برای شما ارسال میگردد.لطفا حتما این برگه را راهنمایی فرمایید.

 

 

این بخاری همانطور که از اسم آن پیدا است دارای کوره ی چدنی و تنوره ی با کیفیت به مراتب بالاتر نسبت به مدل های مشابه خود میباشد.در واقع لایه ی داخلی این بخاری به این صورت است که از آتشخانه ی آن دو تکه است.قسمت پایین آن از ورق 7دهم فولادی و قسمت بالای آن از چدن ریخته گری شده مطابق شکل تولید شده است. 

خواص چدن

این چدن باعث میشود که حرارت بخاری به اصطلاح فرار نکند.چدن ضمن کار سرخ شده و حرارت بخاری را دو برابر میکند.ویژگی بارز این بخاری وجود همین کوره ی چدنی است.لایه ی خارجی بخاری نفتی کوره چدنی از ورق فولادی با ضخامت 7دهم میلیمتر و رنگ کوره ای بسیار زیبا در طرح و رنگ  های متنوع ساخته شده است.این رنگ کاملا نسوز بوده و برای سالهای سال زیبایی خود را حفظ میکند.در واقع این بخاری ابتدا رنگ زمینه میخورد و سپس طرح ها ی  مختلف شامل طرح گل گلی روی آن زده میشود.

با توجه به سوابق خدمت این مدل بخاری،میتوان گفت میانگین عمر بین 15 تا 20  سال دارد.

این بخاری در 4 سایز با توجه به مساحت ساختمان و شرایط جغرافیایی منطقه تولید و توسط فانوس کالا به تمام نقاط کشور ارسال میگردد.

فیلم راهنما و توضیحات و همچنین نحوه ی روشن کردن بخاری در سایت فانوس کالا موجود میباشد.

این بخاری نیز دستورالعمل راهنما دارد که برای شما مشتری گرامی ارسال میگردد.

✍ …لطفا در صورتی که مطلب تکمیلی و یا سوالاتی در زمینه ی این مطلب دارید در قسمت نظرات درج بفرمایید.